dc.contributor.advisor |
Lukovics, Imrich
|
|
dc.contributor.author |
Smrčka, Petr
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T19:52:55Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T19:52:55Z |
|
dc.date.issued |
2012-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/21154
|
|
dc.description.abstract |
Bakalářská práce se zabývá aplikací CAE do výuky technických předmětů na střední škole. V užším vymezení je výuka předmětů MEC, SPS, PPK rozšířena o využívání nových vý-počtových nástrojů, zejména MKP (metoda konečných prvků). Bakalářská práce je motivována snahou o zvýšení technické úrovně vzdělávání na střední škole. Možnost dalšího rozvoje klíčových kompetencí žáků, má přispět k jejich lepšímu uplatnění na trhu práce. Vývoj výpočetní techniky umožňuje pronikání výkonných výpo-čtových nástrojů vybraných ústavů vysokých škol a specializovaných komerčních pracovišť mezi širší spektrum konstruktérů, výpočtářů i do nižších stupňů vzdělávacích institucí. Žáci středních škol se již běžně setkávají s CAD, CAM, CAQ a dalšími počítačově podpo-rovanými obory. MKP je další technologií, se kterou je vhodné žáky středních škol na od-povídající úrovni seznámit. V teoretické části rozebírám učební plány technických předmětů na střední škole s cílem nalezení vhodného způsobu aplikace MKP do výuky. Zařazení vhodně volených příkladů upevňuje znalosti žáků v technických předmětech a vytváří základ pro jejich prohlubování v dalším studiu. Interdisciplinární MKP posiluje mezipředmětové vztahy a přispívá k prohlubování integrovaného obsahu vzdělávání. Praktická část práce obsahuje přípravy na vyučovací hodiny předmětu SPS. Příklady řešené klasicky pomocí vzorců jsou verifikovány softwarem založeným na analytických výpo-čtových metodách a také pomocí MKP. Hlavním cílem takto rozšířené výuky technických předmětů je promítnutí požadavků sou-časné konstrukční praxe do přípravy žáků na budoucí technické povolání. Výuka MKP má zvyšovat motivaci žáků při studiu, přispět k větší názornosti, rozvíjet jejich kreativitu, sa-mostatnou činnost při hledání optimálních řešení v kratším čase, zvýšit atraktivitu a popu-laritu obtížných technických předmětů, inspirovat při výběru oborové specializace. Žáky je nutno vést ke správnému formulování technických problémů, k verifikaci a kontrole řešení praktických příkladů, ke správné interpretaci výsledků řešení. |
cs |
dc.format |
86 s. (100 500 znaků), P 17 s. |
cs |
dc.format.extent |
4467287 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
didaktika strojírenství
|
cs |
dc.subject |
výuka technických předmětů
|
cs |
dc.subject |
integrovaná výuka
|
cs |
dc.subject |
mezipředmětové vztahy
|
cs |
dc.subject |
výpočtové programy
|
cs |
dc.subject |
analytické výpočtové metody
|
cs |
dc.subject |
numerické výpočtové metody
|
cs |
dc.subject |
metoda konečných prvků
|
cs |
dc.subject |
MKP
|
cs |
dc.subject |
řešené příklady
|
cs |
dc.subject |
engineering didactics
|
en |
dc.subject |
teaching technical subjects
|
en |
dc.subject |
integrated learning
|
en |
dc.subject |
cross curricular links
|
en |
dc.subject |
computer software
|
en |
dc.subject |
analytical calculation methods
|
en |
dc.subject |
numerical calculation methods
|
en |
dc.subject |
finite element method
|
en |
dc.subject |
FEM
|
en |
dc.subject |
solved examples
|
en |
dc.title |
Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů |
cs |
dc.title.alternative |
Application of Numerical Computation Methods in Teaching Engineering Subjects |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Opatrný, Pavel |
|
dc.date.accepted |
2013-06-17 |
|
dc.description.abstract-translated |
This Bachelor work deals with application of CAE to teaching technical subjects at a high school. The MEC, SPS, PPK subjects are enhanced by the use of new computational tools, especially FEM (finite element method). This Bachelor work is motivated by effort to increase the level of technical education in a high school. The possibility of further development of key competencies should contrib-ute to get a better job in labor market. Development of computer technology allows the penetration of powerful computational tools to a wider range of designers, specialists and to lower levels of educational institutions. The high school students are familiar with CAD, CAM, CAQ and other computer aided technologies. FEM is the other technology which is suitable to introduce to the high school students at an adequate level. The theoretical part deals with the curriculum of technical subjects at a high school in order to find a suitable way of application FEM to education. Inclusion of suitably selected practical examples reinforces the students' knowledge in technical subjects and creates a basis for its deepening in further studies. Interdisciplinary FEM strengthen relations among school subjects and contribute to the deepening of an integrated curriculum. The practical part includes preparations for the lessons of SPS subject. Examples classically solved using formulas are verified by software which is based on analytical calculation methods. These examples are verified by FEM too. The main goal of the enlarged teaching technical subjects is reflecting the requirements of the current design experience to preparing students for a future technical occupation. Teaching FEM should increase motivation of students to study, to contribute to greater clarity, to develop their creativity, to develop their independent activity by searching opti-mal solutions in shorter time, to increase the attractiveness and popularity of difficult tech-nical subjects, to inspire the choice of specialization. Students should be led to the correct formulation of technical problems, to the verification and inspection of practical examples and to the correct interpretation of the results of the solution. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/101
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Učitelství odborných předmětů pro SŠ |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Secondary School Teachers' Training in Specialized Subjects |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
31629
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2013-04-23 |
|
local.subject |
střední odborné školy
|
cs |
local.subject |
strojírenství
|
cs |
local.subject |
Computer Aided Software Engineering
|
cs |
local.subject |
numerická matematika
|
cs |
local.subject |
secondary vocational schools
|
en |
local.subject |
mechanical engineering
|
en |
local.subject |
computer-aided software engineering
|
en |
local.subject |
numerical mathematics
|
en |