Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů

DSpace Repository

Language: English čeština 

Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů

Show simple item record

dc.contributor.advisor Lukovics, Imrich
dc.contributor.author Smrčka, Petr
dc.date.accessioned 2013-10-06T19:52:55Z
dc.date.available 2013-10-06T19:52:55Z
dc.date.issued 2012-11-30
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/21154
dc.description.abstract Bakalářská práce se zabývá aplikací CAE do výuky technických předmětů na střední škole. V užším vymezení je výuka předmětů MEC, SPS, PPK rozšířena o využívání nových vý-počtových nástrojů, zejména MKP (metoda konečných prvků). Bakalářská práce je motivována snahou o zvýšení technické úrovně vzdělávání na střední škole. Možnost dalšího rozvoje klíčových kompetencí žáků, má přispět k jejich lepšímu uplatnění na trhu práce. Vývoj výpočetní techniky umožňuje pronikání výkonných výpo-čtových nástrojů vybraných ústavů vysokých škol a specializovaných komerčních pracovišť mezi širší spektrum konstruktérů, výpočtářů i do nižších stupňů vzdělávacích institucí. Žáci středních škol se již běžně setkávají s CAD, CAM, CAQ a dalšími počítačově podpo-rovanými obory. MKP je další technologií, se kterou je vhodné žáky středních škol na od-povídající úrovni seznámit. V teoretické části rozebírám učební plány technických předmětů na střední škole s cílem nalezení vhodného způsobu aplikace MKP do výuky. Zařazení vhodně volených příkladů upevňuje znalosti žáků v technických předmětech a vytváří základ pro jejich prohlubování v dalším studiu. Interdisciplinární MKP posiluje mezipředmětové vztahy a přispívá k prohlubování integrovaného obsahu vzdělávání. Praktická část práce obsahuje přípravy na vyučovací hodiny předmětu SPS. Příklady řešené klasicky pomocí vzorců jsou verifikovány softwarem založeným na analytických výpo-čtových metodách a také pomocí MKP. Hlavním cílem takto rozšířené výuky technických předmětů je promítnutí požadavků sou-časné konstrukční praxe do přípravy žáků na budoucí technické povolání. Výuka MKP má zvyšovat motivaci žáků při studiu, přispět k větší názornosti, rozvíjet jejich kreativitu, sa-mostatnou činnost při hledání optimálních řešení v kratším čase, zvýšit atraktivitu a popu-laritu obtížných technických předmětů, inspirovat při výběru oborové specializace. Žáky je nutno vést ke správnému formulování technických problémů, k verifikaci a kontrole řešení praktických příkladů, ke správné interpretaci výsledků řešení. cs
dc.format 86 s. (100 500 znaků), P 17 s. cs
dc.format.extent 4467287 bytes cs
dc.format.mimetype application/pdf cs
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject didaktika strojírenství cs
dc.subject výuka technických předmětů cs
dc.subject integrovaná výuka cs
dc.subject mezipředmětové vztahy cs
dc.subject výpočtové programy cs
dc.subject analytické výpočtové metody cs
dc.subject numerické výpočtové metody cs
dc.subject metoda konečných prvků cs
dc.subject MKP cs
dc.subject řešené příklady cs
dc.subject engineering didactics en
dc.subject teaching technical subjects en
dc.subject integrated learning en
dc.subject cross curricular links en
dc.subject computer software en
dc.subject analytical calculation methods en
dc.subject numerical calculation methods en
dc.subject finite element method en
dc.subject FEM en
dc.subject solved examples en
dc.title Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů cs
dc.title.alternative Application of Numerical Computation Methods in Teaching Engineering Subjects en
dc.type bakalářská práce cs
dc.contributor.referee Opatrný, Pavel
dc.date.accepted 2013-06-17
dc.description.abstract-translated This Bachelor work deals with application of CAE to teaching technical subjects at a high school. The MEC, SPS, PPK subjects are enhanced by the use of new computational tools, especially FEM (finite element method). This Bachelor work is motivated by effort to increase the level of technical education in a high school. The possibility of further development of key competencies should contrib-ute to get a better job in labor market. Development of computer technology allows the penetration of powerful computational tools to a wider range of designers, specialists and to lower levels of educational institutions. The high school students are familiar with CAD, CAM, CAQ and other computer aided technologies. FEM is the other technology which is suitable to introduce to the high school students at an adequate level. The theoretical part deals with the curriculum of technical subjects at a high school in order to find a suitable way of application FEM to education. Inclusion of suitably selected practical examples reinforces the students' knowledge in technical subjects and creates a basis for its deepening in further studies. Interdisciplinary FEM strengthen relations among school subjects and contribute to the deepening of an integrated curriculum. The practical part includes preparations for the lessons of SPS subject. Examples classically solved using formulas are verified by software which is based on analytical calculation methods. These examples are verified by FEM too. The main goal of the enlarged teaching technical subjects is reflecting the requirements of the current design experience to preparing students for a future technical occupation. Teaching FEM should increase motivation of students to study, to contribute to greater clarity, to develop their creativity, to develop their independent activity by searching opti-mal solutions in shorter time, to increase the attractiveness and popularity of difficult tech-nical subjects, to inspire the choice of specialization. Students should be led to the correct formulation of technical problems, to the verification and inspection of practical examples and to the correct interpretation of the results of the solution. en
dc.description.department Ústav pedagogických věd cs
dc.description.result obhájeno cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/101 cs
dc.parent.uri http://hdl.handle.net/10563/220 cs
dc.thesis.degree-discipline Učitelství odborných předmětů pro SŠ cs
dc.thesis.degree-discipline Secondary School Teachers' Training in Specialized Subjects en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Bc. cs
dc.thesis.degree-program Specializace v pedagogice cs
dc.thesis.degree-program Specialization in pedagogy en
dc.identifier.stag 31629
utb.result.grade A
dc.date.submitted 2013-04-23
local.subject střední odborné školy cs
local.subject strojírenství cs
local.subject Computer Aided Software Engineering cs
local.subject numerická matematika cs
local.subject secondary vocational schools en
local.subject mechanical engineering en
local.subject computer-aided software engineering en
local.subject numerical mathematics en


Files in this item

Files Size Format View
smrčka_2013_bp.pdf 4.260Mb PDF View/Open
smrčka_2013_vp.doc 54.5Kb Microsoft Word View/Open
smrčka_2013_op.zip 16.84Kb Unknown View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account