Historie učitelských ústavů na Moravě a jejich význam pro současnost
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Jůzl, Miloslav
|
|
dc.contributor.author |
Daňhelová, Ivana
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T00:55:25Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T00:55:25Z |
|
dc.date.issued |
2011-04-08 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/19726
|
|
dc.description.abstract |
Bakalářská práce uvádí historii učitelských ústavů a připomíná jejich význam pro české národní školy a společnost. Práce je rozdělena do čtyř částí. První část je zpracována jako stručné dějiny vzdělávání. Představuje historické mezníky, které sehrály významnou úlohu na podobu vzdělávání na Moravě od 10. století až po současnost. Druhá část se zabývá historií vzdělávání učitelů od preparandií po vznik a vývoj učitelských ústavů. Třetí část ilustruje život na moravských učitelských ústavech. Ukazuje také na důležitou součást výuky učitelů propojením teorie a praxe učení. Připomíná také významnou vlasteneckou úlohu českých škol a učitelů v době Rakouska ? Uherska, udržováním národních tradic a v boji za samostatnost Československa. Poslední kapitola je věnována Pěveckému sdružení moravských učitelů. Toto sdružení je živoucím důkazem významu poslání učitelských ústavů. Čtvrtá část statistickým vyhodnocením dotazníkového šetření mezi pedagogy základních škol odpovídá na otázku: ?Jaký je dnešní moravský učitel základní školy?? a ?Plní současná základní škola na Moravě úlohu nejen výchovně vzdělávací, ale i společenskou??. |
cs |
dc.format |
64 |
cs |
dc.format.extent |
1527475 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
preparandy
|
cs |
dc.subject |
vyučující jazyk
|
cs |
dc.subject |
vyučování dívek
|
cs |
dc.subject |
školská reforma
|
cs |
dc.subject |
povinná školní docházka
|
cs |
dc.subject |
učitelský ústav
|
cs |
dc.subject |
kázeňský řád
|
cs |
dc.subject |
přijímací řízení
|
cs |
dc.subject |
zkoušky dospělosti
|
cs |
dc.subject |
učební osnovy
|
cs |
dc.subject |
státní dozor
|
cs |
dc.subject |
preparatory colleges
|
en |
dc.subject |
teaching language
|
en |
dc.subject |
girls? education
|
en |
dc.subject |
school reform
|
en |
dc.subject |
compulsory schooling
|
en |
dc.subject |
teachers college
|
en |
dc.subject |
code of conduct
|
en |
dc.subject |
entrance exams
|
en |
dc.subject |
A-level exams
|
en |
dc.subject |
curriculum
|
en |
dc.subject |
state supervision
|
en |
dc.title |
Historie učitelských ústavů na Moravě a jejich význam pro současnost |
cs |
dc.title.alternative |
History of Teaching Institutions in Moravia and Their Importance for the Present |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Mazánková, Libuše |
|
dc.date.accepted |
2012-06-04 |
|
dc.description.abstract-translated |
The thesis presents the history of teachers colleges and stresses its importance for Czech national schools and the society. The thesis is split into four parts. The first part is a brief history of teaching. It presents historic milestones that have played an important role in teaching in Moravia since the 10th century until the present. The second part deals with the history of teacher education from preparatory colleges up to the foundation and development of teachers colleges. The third part illustrates the life at Moravian teachers colleges. By connecting theory and practice, it also emphasises the significant function of teacher education. Moreover, it reminds the important patriotic role of Czech schools and teachers at the time of Austro-Hungrian Empire by maintaining national traditions and in fighting for the independence of Czechoslovakia. The last chapter is devoted to the Choral Society of Moravian Teachers. This association is a living proof of the importance of teachers colleges. By means of a survey carried out among primary school teachers, the fourth part answers the following questions: ?What is todays? primary school teacher like?? and ?Does todays? primary school in Moravia fulfil the educational but also the social role??. |
en |
dc.description.department |
Katedra pedagogiky |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/97
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
23443
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2012-04-24 |
|
local.subject |
vzdělávací instituce
|
cs |
local.subject |
dějiny pedagogiky
|
cs |
local.subject |
učitelé
|
cs |
local.subject |
učitelky
|
cs |
local.subject |
Morava (Česko)
|
cs |
local.subject |
Pěvecké sdružení moravských učitelů
|
cs |
local.subject |
educational institutions
|
en |
local.subject |
history of educational science
|
en |
local.subject |
teachers
|
en |
local.subject |
women teachers
|
en |
local.subject |
Choral Association of Moravian Teachers
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account