Vlastenecká výchova a současnost
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Jůzl, Miloslav
|
|
dc.contributor.author |
Kotásková, Vladimíra
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-04T04:40:40Z |
|
dc.date.available |
2013-10-04T04:40:40Z |
|
dc.date.issued |
2010-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/19127
|
|
dc.description.abstract |
Ústředním tématem této diplomové práce je postavení vlastenectví a vlastenecké výchovy v současné společnosti. Práce je koncipována v kontextu historických souvislostí pramenících v době obrozenecké a také se zaměřuje na pojetí výchovy a výchovných činitelů při utváření postojů a hodnot dnešního člověka. Obsahem teoretické části práce je přiblížení hlavních historických milníků spojených s vlasteneckými aktivitami. Věnuje se pojmům jako osvícenství, filantropie či altruismus. Popisuje vlastenecké projevy českého národního obrození od počátku 19. století a s ním spojené výrazné osobnosti kulturního života i méně známá jména vesnických učitelů. Dále se zabývá aspekty současné výchovy i ostatních výchovných činitelů, kteří působí na mravní i hodnotové formování osobnosti. Praktická část je tvořena rozborem odpovědí oslovených respondentů na předem stanovené otázky v rámci dotazníkového průzkumu a řízených rozhovorů. Hlavním úkolem tohoto empirického šetření bylo zjištění názorů a postojů na vlastenectví obecně a vlasteneckou výchovu v různých věkových skupinách široké veřejnosti. |
cs |
dc.format |
107 s. |
cs |
dc.format.extent |
1608055 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
patriotismus
|
cs |
dc.subject |
vlastenectví
|
cs |
dc.subject |
nacionalismus
|
cs |
dc.subject |
výchova
|
cs |
dc.subject |
postoje
|
cs |
dc.subject |
hodnoty
|
cs |
dc.subject |
národ
|
cs |
dc.subject |
národní hrdost
|
cs |
dc.subject |
národní obrození
|
cs |
dc.subject |
filantropie
|
cs |
dc.subject |
altruismus
|
cs |
dc.subject |
osvícenství
|
cs |
dc.subject |
osobnosti národního obrození
|
cs |
dc.subject |
buditelští učitelé
|
cs |
dc.subject |
mravní výchova
|
cs |
dc.subject |
vlastenecká výchova
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
škola
|
cs |
dc.subject |
prostředí
|
cs |
dc.subject |
občanství
|
cs |
dc.subject |
patriotism
|
en |
dc.subject |
nationalism
|
en |
dc.subject |
education
|
en |
dc.subject |
attitudes
|
en |
dc.subject |
values
|
en |
dc.subject |
nation
|
en |
dc.subject |
national pride
|
en |
dc.subject |
national revival
|
en |
dc.subject |
philanthropy
|
en |
dc.subject |
altruism
|
en |
dc.subject |
the Enlightenment
|
en |
dc.subject |
the National Revival figures
|
en |
dc.subject |
revivalist teachers
|
en |
dc.subject |
moral education
|
en |
dc.subject |
patriotic education
|
en |
dc.subject |
family
|
en |
dc.subject |
school
|
en |
dc.subject |
environment
|
en |
dc.subject |
citizenship
|
en |
dc.subject |
nationality
|
en |
dc.title |
Vlastenecká výchova a současnost |
cs |
dc.title.alternative |
Patriotic Education and the Present |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Sýkora, František |
|
dc.date.accepted |
2012-05-15 |
|
dc.description.abstract-translated |
The central theme of this work is the position of patriotism and patriotic education in contemporary society. Whole work is conceived in the connection with the historical context arising at the time of revival, and also focuses on the concept of education and educational factors in shaping the attitudes and values of modern man. The theoretical part is focused on describing of major historical milestones associated with patriotic activities. It deals with concepts such as the enlightenment, philanthropy or altruism. Describes the patriotic manifestation of the Czech national revival since the early 19th century and the associated main figures of cultural life as well as less-known names of village teachers. It also deals with aspects of current education and other educational factors that act on moral values and personality formation. The practical part consists of analysis of answers of respondents to a pre-set questions in the questionnaire survey and structured interviews. The main task of this empirical investigation was to determine opinions and attitudes on patriotism and patriotic education in general in different age groups within the general public. |
en |
dc.description.department |
Katedra pedagogiky |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/97
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
25216
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2012-03-30 |
|
local.subject |
vlastenecká výchova
|
cs |
local.subject |
education for patriotism
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account