dc.contributor.advisor |
Knotová, Dana
|
|
dc.contributor.author |
Strnad, Milan
|
|
dc.date.accessioned |
2010-07-20T03:02:41Z |
|
dc.date.available |
2010-07-20T03:02:41Z |
|
dc.date.issued |
2010-02-26 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/13733
|
|
dc.description.abstract |
Anotace Šikana je jeden ze závažných jevů vyskytujících se na základních školách nejen v České republice, ale i v zahraničí. Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině a je nutné ji ? léčit?. Cílem mé práce je v úvodní části popsat tento zhoubný fenomén a ve druhé části mapovat výskyt tohoto jevu na vybraných základních školách. V úvodní části jsem nejdříve popsal věk aktérů, rodinu, prostředí a školu jako fakto-ry utvářející osobnost a také jsem zde vymezil pojem šikany. Druhá kapitola je věnová-na prostředí školy, klimatu třídy a pojednal jsem zde o aktérech jako iniciátorech šika-ny. Třetí kapitola přibližuje zdroje, příčiny a projevy šikany a jevy, které se šikanou souvisejí. Mezi nejzávažnější z těchto považuji mediální násilí, dětskou kyberšikanu, užívání návykových látek, agresivitu a násilí na školách. Čtvrtá kapitola pojednává o minimalizaci šikany na základních školách, kdy je zde naznačeno, jakým směrem by tato cesta mohla vést, a v závěru předkládám trestní odpovědnost za šikanu. Empi-rická část pak přináší informace o výzkumném šetření k výskytu šikany na základních školách a vymezuje ve svém úvodu otázky, na které má být šetřením od-povězeno. Cílem tohoto šetření bylo zjistit, co je považováno žáky za šikanu, v jakém měřítku se vyskytuje ve školách a třídách, kdo je aktérem a kde se nejvíce šikanuje. Ko-nec šetření je zaměřen na míru obeznámení s tímto jevem a na důvěru v pedagogy při projevech šikanování. Výsledky práce ve výsledcích výzkumu a dále ve vyhodnocení jednotlivých hypotéz. |
cs |
dc.format |
94 s., 25 s. příloh |
cs |
dc.format.extent |
18452256 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
šikana
|
cs |
dc.subject |
agresivita
|
cs |
dc.subject |
příčiny šikanování
|
cs |
dc.subject |
agresoři
|
cs |
dc.subject |
oběti
|
cs |
dc.subject |
bully
|
en |
dc.subject |
bullying
|
en |
dc.subject |
aggression
|
en |
dc.subject |
aggressors
|
en |
dc.subject |
causes of bullying
|
en |
dc.subject |
victims
|
en |
dc.title |
Šikana na základních školách |
cs |
dc.title.alternative |
Bullying at basic schools |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hodný, Jiří |
|
dc.date.accepted |
2010-05-13 |
|
dc.description.abstract-translated |
Annotation Bullying is one of the serious phenomena occuring at primary schools both not only in the Czech Republic but also and abroad. Bullying is a hard defect of relations in a group and must be ?cured?. The first part of this work is aimed at describing this perni-cious phenomenon, the second part maps its occurence at chosen primary scholls. The introductory part first describes the age of actors, the family, the milieu and the schools as factors forming the personality. It also defines the term of bullying. The second chapter characterizes the school milieu, the climate in the class, it also deals with the actors as initiators of bullying. The third chapter brings the sources, causes and manife-stations of bullying, and the phenomena connected. Among the most servus of theses consider medial violence, child cyberbullying, using of drugs, aggression and violence at schools. The fourth chapter deals with the minimalization of bullying at primary schools. It points out the ways of solving this problem, and in its conclusion it suggests the penal responsibility of bullying. The empirical part brings then some information about research of occuring of the bullying at primary schools, and in its introduction it defines the questions that are to by replied by the research. Its aim was to find out, what is considered as bullying among the pupils, to what extent it occurs at schools and in their classes, who is the actor and where bullying occurs at the most. The end of the research focused on the degree of being acquainted with this phenomenon and on ha-ving trust in the teachers during the manifestation of bullying. The results of the work are included in the results of the research and then in the evaluation of individual hypo-theses. |
en |
dc.description.department |
Institut mezioborových studií |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/157
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
16500
|
|
dc.date.assigned |
2008-11-30 |
|
utb.result.grade |
B |
|
local.subject |
základní školy
|
cs |
local.subject |
oběti šikany
|
cs |
local.subject |
dětská agresivita
|
cs |
local.subject |
učitelé
|
cs |
local.subject |
elementary schools
|
en |
local.subject |
victims of bullying
|
en |
local.subject |
aggressiveness in children
|
en |
local.subject |
teachers
|
en |