Úloha institucionálního, vzdělávací a rodinného kontextu pro zapojení do podnikání: důkazy z Albánie, Kosova a Severní Makedonie

DSpace Repository

Language: English čeština 

Úloha institucionálního, vzdělávací a rodinného kontextu pro zapojení do podnikání: důkazy z Albánie, Kosova a Severní Makedonie

Show simple item record

dc.contributor.author Çera, Edmond
dc.date.accessioned 2022-11-21T13:37:43Z
dc.date.available 2022-11-21T13:37:43Z
dc.date.issued 2010-07-14
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.isbn 978-80-7678-119-1 cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/52375
dc.description.abstract Přestože vědci studovali vliv individuálního postoje, subjektivních norem a vědomě řízeného chování na podnikatelský záměr, je třeba objasnit, jakou roli mají další související faktory pro zapojení do podnikatelských aktivit. Pro zaplnění této mezery a zaměření se na tento nedostatek, tato práce si klade za cíl prozkoumat roli institucionální, vzdělávací a rodinné souvislosti ve vztahu mezi činiteli ovlivňujícími chování jednotlivce a jeho zapojení do podnikání. Související faktory budou mít ve výzkumu roli potenciálních moderátorů vztahu mezi postojem, subjektivními normami, vědomě řízeným chováním a zapojením jednotlivce do zahájení podnikání. Předpokládá se, že institucionální prostředí ovlivňuje postoje směrem k zahájení podnikání. Dále se předpokládá, že vzdělání určuje vztah mezi postojem, vědomě řízeným chováním a motivací člověka k zahájení podnikání, rovněž rodinné zázemí ovlivňuje vazby mezi původci motivace jednotlivce k zahájení podnikání. Výzkum je prováděn prostřednictvím individuálního sběru dat za pomoci dotazníkového šetření ve třech zemích na Západním Balkáně: Albánii, Kosovu a Severní Makedonii. Vztahy budou prozkoumány pomocí částečné regrese Partial Least Square v rámci modelování strukturálními rovnicemi, individuálně pro každou zemi.
dc.format 42 cs
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject angažovanost v podnikání cs
dc.subject institucionální prostředí cs
dc.subject vzdělávací kontext cs
dc.subject rodinné zázemí cs
dc.subject PLS-SEM cs
dc.subject entrepreneurship engagement en
dc.subject institutional environment en
dc.subject educational context en
dc.subject family background en
dc.subject PLS-SEM en
dc.title Úloha institucionálního, vzdělávací a rodinného kontextu pro zapojení do podnikání: důkazy z Albánie, Kosova a Severní Makedonie
dc.title.alternative The role of institutional, educational and family context for engagement in entrepreneurship: evidence from Albania, Kosovo and North Macedonia
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Hussam, Musa
dc.contributor.referee Kotková Stříteská, Michaela
dc.date.accepted 2022-11-03
dc.description.abstract-translated Although scholars have studied the effects of individual attitude, subjective norms and perceived behavior control on entrepreneurial intention, there is a need to shed light on the role of contextual factors on entrepreneurial engagement. To fill this gap and address this need, this thesis aims to investigate the role of institutional, educational, and family context on the relationships between the antecedents of an individual's behavior and engagement in entrepreneurship. The role of contextual factors will be incorporated in the research as potential moderators of the relationship between attitude, subjective norms and perceived behavior control and the individual's involvement in starting a business. Hence, institutional environment is expected to moderate the influence of attitude on engagement in entrepreneurship; educational context is supposed to govern the relationship between attitude and perceived behavior control and one's motivation to start a business; family background is assumed to influence the linkages between antecedents of one's motivation to start a business. The research is administered on an individual-level face-to-face data collection approach through a survey in three Western Balkan countries: Albania, Kosovo, and North Macedonia. The relationships are examined by using Partial Least Square within a Structural Equation Modelling per each country separately.
dc.description.department Centrum aplikovaného ekonomického výzkumu
dc.thesis.degree-discipline Management and Economics cs
dc.thesis.degree-discipline Management and economics en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta managementu a ekonomiky cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Management and Economics en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Economics and Management cs
dc.thesis.degree-program Economics and Management en
dc.identifier.stag 63040
dc.date.submitted 2022-08-31


Files in this item

Files Size Format View Description
Edmond_Cera_Doctoral_Thesis_Summary_2022.pdf 1.782Mb PDF View/Open
çera_2022_dp.pdf 1.477Mb PDF View/Open None
çera_2022_op.pdf 1.232Mb PDF View/Open None
çera_2022_vp.pdf 869.3Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account