Vliv vnitřního prostředí firmy na postoj zaměstnanců ke sdílení znalostí v rodinných firmách na Srí Lance

DSpace Repository

Language: English čeština 

Vliv vnitřního prostředí firmy na postoj zaměstnanců ke sdílení znalostí v rodinných firmách na Srí Lance

Show simple item record

dc.contributor.author Kuruppuge, Ravindra Hewa
dc.date.accessioned 2018-07-04T15:01:21Z
dc.date.available 2018-07-04T15:01:21Z
dc.date.issued 2010-07-14
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB cs
dc.identifier.isbn 978-80-7454-745-4
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/42638
dc.description.abstract Literární zdroje zaměřeny na řízení znalostí indikuje, že sdílení znalostí mezi členy podniku vede k dlouhodobé udržitelnosti podniku pomocí inovací. Zatímco literatura zaměřena na rodinné firmy poukazuje na výzvy, které firmy tohoto typu ohrožují v kontextu dlouhodobé udržitelnosti na trhu. Tato práce je toho názoru, že zaměstnanci rodinných firem jsou schopni tuto situaci změnit tím, že se zapojí do praktik sdílení znalostí. Současně byla v práci představena otázka, proč se zaměstnanci rodinných podniků nezabývají sdílením znalostí se svými spolupracovníky? Hlavním cílem práce bylo vyvinout komplexní model lidského kapitálu tím, že prozkoumá determinanty záměrů zaměstnanců ke sdílení tacitních a explicitních znalostí v úspěšných rodinných firmách. Na základě využití smíšených metod umožnilo vyvinout a otestovat teorie. Induktivní přístup vycházející z dat shromážděných pomocí hloubkových rozhovorů s 10 klíčovými případy rodinných podniků vedl k prozkoumání povahy záměrů zaměstnanců ke sdílení znalostí. Deduktivní přístup testoval soubor hypotéz s využitím dat od 390 zaměstnanců z výběru rodinných firem. Zatímco kvalitativní data studie byla analyzována pomocí tematické analýzy, kvantitativní data byla analyzována pomocí mnohonásobných a hierarchických lineárních regresních modelů. Analýza kvalitativních údajů vedla k identifikaci čtyř hlavních kategorií. Mezi zmíněné kategorie patří sdílení, společnost, znalosti a zapojení rodiny. Podrobná analýza každé kategorie naznačila vzájemnou propojenost a závislost všech kategorií, kde se mezi hlavní záměry zaměstnanců ke sdílení znalostí řadí zejména individuální motivy a postoje, institucionální systémy a postupy, týmová práce, povaha vztahů a vedení. Kvantitativní analýza potvrdila, že záměry zaměstnanců ke sdílení tacitních znalostí mají větší vliv na záměry zaměstnanců ke sdílení explicitní znalostí. Faktory související s organizačním klimatem firmy byly identifikovány jako klíčové faktory, které určují záměry zaměstnanců ke sdílení tacitních a explicitní znalostí. Ve srovnání s organizačním klimatem má individuální motivace a společenský kapitál zaměstnanců malý vliv na záměry zaměstnanců ke sdílení znalostí. Zatímco postoje zaměstnanců zprostředkovávají vztah mezi společenským kapitálem a záměry zaměstnanců ke sdílení znalostí, přičemž organizační identifikace částečně zprostředkovává vztah mezi organizačním klimatem a záměry zaměstnanců ke sdílení znalostí.
dc.format 45
dc.format.extent 172
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně cs
dc.rights Bez omezení cs
dc.subject řízení znalostí cs
dc.subject lidský kapitál cs
dc.subject uplatnitelnost na trhu cs
dc.subject vědomé sdílení znalostí cs
dc.subject nevědomé sdílení znalostí cs
dc.subject motivace jedince cs
dc.subject sociální kapitál cs
dc.subject firemní klima cs
dc.subject identifikování firmy cs
dc.subject vnitřní prostředí firmy a rodinné podnikání cs
dc.subject Human Capital en
dc.subject Tacit Knowledge Sharing Intention en
dc.subject Explicit Knowledge Sharing Intention en
dc.subject Individual Motivations en
dc.subject Organizational Social Capital en
dc.subject Organizational Climate en
dc.subject Organizational Identification en
dc.subject Internal Business Environment and Family Business en
dc.title Vliv vnitřního prostředí firmy na postoj zaměstnanců ke sdílení znalostí v rodinných firmách na Srí Lance cs
dc.title.alternative The Influence of Internal Business Environment on Employees' Knowledge Sharing Intentions in Family Businesses in Sri Lanka en
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Chovancová, Miloslava
dc.contributor.referee Koráb, Vojtěch
dc.date.accepted 2018-06-19
dc.description.abstract-translated The literature on knowledge management indicates that the sharing of knowledge among the members of a business determines the long-term sustainability of a business through innovations, while the literature on family businesses shows that family businesses face challenges that often threaten their survival in the long-term. The present study is of the view that the employees of family businesses are in a position to change this situation by engaging in knowledge sharing practices. This study raised the specific question: why do the employees in family businesses not engage themselves in knowledge-sharing with the fellow employees? The main objective of the study was to develop a comprehensive model in human capital by reviewing the determinants of the employees' tacit and explicit knowledge sharing intentions in successful family businesses. The use of a mix of the survey method and the interview method enabled the researcher to develop and test the theories. The inductive approach based on the data collected using in-depth interviews of 10 key cases of family businesses explored the nature of the employees' knowledge sharing intentions. The deductive approach tested a set of hypotheses using the data collected from 390 employees employed in a selection of family businesses. While the qualitative data of the study were analysed using thematic analysis, the quantitative data of the study were analysed using multivariate multiple and hierarchical regression models. The qualitative data analysis indicated four main categories, namely sharer, company, knowledge, and family involvement. A detailed analysis of each category indicated the interconnection and interdependence of all categories together where individual motives & characters, institutional systems & procedures, teamwork, the nature of relationships, and leadership emerged as the major concerns of employees' knowledge sharing intentions. Quantitative analysis affirmed that employees' tacit KSIs have a greater influence on the explicit KSIs. The factors related to the organizational climate of the firm were identified as the key factors that determine the employees' tacit as well as explicit KSIs. Compared to the organizational climate, individual motivation and the social capital of the employees have little influence on the employees' KSIs. While the employees' attitudes mediate the relationship between social capital and KSIs, organizational identification partially mediates the relationship between the organizational climate and KSIs.
dc.description.department Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů cs
dc.thesis.degree-discipline Management and Economics cs
dc.thesis.degree-discipline Management and Economics en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta managementu a ekonomiky cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Management and Economics en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Economics and Management cs
dc.thesis.degree-program Economics and Management en
dc.identifier.stag 50640
dc.date.submitted 2018-04-30


Files in this item

Files Size Format View Description
kuruppuge_2018_teze.pdf 2.583Mb PDF View/Open
kuruppuge_2018_dp.pdf 1.893Mb PDF View/Open None
kuruppuge_2018_op.pdf 583.3Kb PDF View/Open None
kuruppuge_2018_vp.pdf 480.1Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account